Rijtuig B4105 wordt in 1966 gebouwd door Werkspoor voor de buurland dienst. Bij aflevering is het rijtuig het gangbare rijtuigenblauw, met 3-delige schuiframen. Het dak is standaard dakengrijs, klinken en handgrepen zijn blank gepolijst metaal en de trappen zijn blank verzinkt.
Vanaf 1968 krijgt het het nummer 50 84 21-30 405, om vervolgens bij het opnemen in de Benelux dienst in 1973 het nummer 50 84 21-30 455 te krijgen. Hierbij krijgt het rijtuig een stuurstroomkabel om in trek-duw formatie te rijden en wordt het gespoten in de Benelux blauw-gele kleurstelling gelijk aan de Hondekoppen voor Beneluxdienst.
In 1981 krijgt het rijtuig een grote revisie. De 3-delige schuiframen worden vervangen voor 2-delige schuiframen en de beweegbare panelen naast de deuren worden ook geel. Verder verandert er weinig qua uiterlijk totdat de Beneluxdienst in 1987 wordt gemoderniseerd met nieuwe ICR rijtuigen.
De 455 gaat de binnenlandse dienst in onder nummer 50 84 21-37 455-6 en wordt al snel in IC geel-blauw gebracht. Vervolgens wordt het rijtuig in 199X binnengenomen voor het monteren van een statische omzetter. In 1996 gaat het rijtuig terzijde om vervolgens in 1998 na een kleine revisie weer in dienst te gaan. In 2003 is het einde dienst bij de Nederlandse Spoorwegen.
Het rijtuig wordt overgedaan aan het Spoorwegmuseum. Het is jarenlang te zien op Arnhem Berg samen met de 457. In 2009 gaat het rijtuig over naar de Friese Stoomtrein Maatschappij. Die brengen de 455 en 457 over naar Shunter te Roosendaal voor groot onderhoud maar al snel valt de club uiteen. De rijtuigen blijven achter te Roosendaal.
In 2013 weet de SHD de 455 en 457 te verwerven en op 21 juli 2013 komen de beide rijtuigen in de avond over vanuit Roosendaal naar Amersfoort. Na een snelle opname wordt besloten als eerste de 455 weer inzetbaar te maken. De losgenomen delen van het remwerk worden weer gemonteerd, het interieur wordt grondig gereinigd en gecompleteerd en zo staat er tijdens Open Monumentendag 2013 een rijtuig weer half in de verf te pronken op de materieelshow.
In 2015 is het luchtwerk weer gecompleteerd met dank aan Shunter voor de gereviseerde triplekleppen. In najaar 2017 ondergaat de lok een grote schilderbeurt, waarbij ook meteen de raamrubbers en enkele ramen vervangen worden, waarna het rijtuig weer dienstvaardig is.
In 2018 is de klus dan eindelijk geklaard en kan het rijtuig eindelijk weer ingezet worden. Na haar maiden trip naar de ZLSM is het rijtuig sindsdien oa te zien geweest bij de SGB in Goes en als schutrijtuig bij diverse meetritten en als ondersteuning in 2023 voor de ProRail Integritrein tour.
Pingback: Uit de werkplaats… deel 2 » Stichting Historisch Dieselmaterieel