In 1955 werd dit derde-klasserijtuig door Werkspoor aan NS geleverd onder nummer C 6609. Met de klassenwijziging werd het rijtuig gepromoveerd naar tweede klasse (B 6609). Korte tijd heeft het rijtuig rondgereden als 5084 29-37 211-5.Begin zeventiger jaren werd het rijtuig aangepast voor de inzet op diesellijnen. Het rijtuig werd hiertoe voorzien van stuurstroomkabels voor de 2200 en van retourstroomkabels voor de treinverwarming. Bij deze gelegenheid hoorde uiteraard een nieuw rijtuignummer: 5084 29-37 361-8.
In 1987 werd het rijtuig door NS buiten dienst gesteld om vanaf 1988 te worden hergebruikt als begeleidingsrijtuig bij de afleveringsproefritten met de 120 locomotieven van de serie DE6400, nu als 8084 9781 806-8. Het rijtuig werd hiervoor bovendien geheel overgespoten in NS-geel en verloor vrijwel al het interieur. In 2000 werd het rijtuig door de VSM in haar collectie opgenomen.
Omdat de VSM haar collectie wilde beperken, is het rijtuig op 18 juni 2008 naar de SHD overgegaan.