Treinstel 121 wordt in oktober 1961 door Werkspoor aan NS geleverd. In november 1970 krijgt het treinstel de gele huisstijlkleur van NS, eind jaren ’70 wordt bij de revisie de oorspronkelijke dieselmotor vervangen.
Medio 2002 ondergaat het stel een tweede revisie, waarbij de dieselmotor weer wordt vervangen en het interieur wordt vernieuwd. De omvormer van laagspanningsvoorziening wordt vervangen door een aggregaat in de voormalige bagageruimte. Het stel gaat eind 2003 aan de kant bij NS.
Na de terzijdestelling wordt het stel in 2007 weer in dienst genomen bij de HIJSM, waar het in de rode kleurstelling wordt geschilderd, hoewel dit niet strookt met de dakkast en het gerenoveerde interieur. In 2010 komt het stel over van de HIJSM naar de SHD.
Het treinstel is bij de SHD tussen 2010 en 2014 een van de werkpaarden en regelmatig op het openbare spoorwegnet te zien. In de mBDk is de open coupe welke voor fietsen was gereserveerd omgebouwd tot gezellige bar zodat gasten op hun wenken bediend kunnen worden.
Eind 2014 gaat het stel buiten dienst, in afwachting van een grote revisie. Hierbij zullen voornamelijk het casco en de luchtleidingen worden aangepakt.