In 1966 werden er bij Werkspoor 24 rijtuigen gebouwd, B4101 t/m B4124, van het type Plan W1 voor gebruik in de diensten naar de buurlanden. De rijtuigen waren langer dan voorgaande rijtuigen Plan E en Plan K , namelijk de UIC standaard 26,4m lengte. Er volgt later nog een serie van 26 rijtuigen W2 voor binnenlandse dienst, welke zonder rangeerderstreden, handrem en omschakelbare hoogspanning worden uitgevoerd.
Het ontwerp van de rijtuigbak was afgeleid van de Duitse Silberlinge rijtuigen, maar de Nederlandse rijtuigen kregen een ruimere indeling. De draaistellen van de Plan W rijtuigen waren afgeleid van de toendertijd nieuwe Mat’64 treinstellen.
De rijtuigen beschikten over een handrem (op het eindbalkon zonder toilet) en konden worden gevoed met 1000V, 1500V of 3000V.
In het begin werden de rijtuigen vooral gebruikt voor de buurlandtreinen naar Keulen, vanaf 1968 onder de nieuwe UIC nummering 50 84 21-30 401 t/m 50 84 21-30 428
Vanaf 1973 kwamen de W1 rijtuigen in de Benelux trekduw-trein, waarvoor er een doorgaande stuurstroomkabel werd aangebracht. Tevens krijgen de rijtuigen de Beneluxkleuren aangemeten. Dit ging gepaard met een vernummering in de serie 50 84 21-30 451 t/m 50 84 21-30 478
Als in 1987 de oude Benelux treinen buitendienst gaan komen de W1 rijtuigen als versterkingsrijtuigen terecht in de binnenlandse dienst. Dit geeft, vanwege de slechte accu’s en asgeneratoren, grote problemen vanwege de lange stilstand overdag. De ‘oplossing’ is om ICR rijtuigen als spitsversterking te gebruiken en de Plan W’s in de basisstam op te nemen. Vanaf 1987 worden de ex-Benelux rijtuigen gelijk aan de W2 rijtuigen in IC kleuren uitgevoerd. Vanaf 1991 t/m 1993 wordt alsnog een statische omzetter aangebracht waarmee de asgenerator kan vervallen.
In 1996 gaat de vloot Plan W’s buiten dienst maar vanwege materieeltekort moet dit besluit al snel worden teruggedraaid. Uiteindelijk weten sommige rijtuigen het nog tot 2003 vol te houden in de rijdende dienst. De 455, 457 en 472 bijven bewaard en gaan naar het Spoorwegmuseum. Er is geen W2 rijtuig bewaard gebleven.
In 2011 worden de 455 en 457 gedoneerd aan de Friese Stoomtrein Maatschappij, maar na diens faillisement komen de rijtuigen in 2013 via een omweg bij de SHD terecht.