Plan E rijtuig RD 50 84 87-37 208-0

Rijtuig 208 werd in 1955 door Beijnes Beverwijk afgeleverd als CKD 6908. Later werd het rijtuig verbouwd tot RD, waarbij de coupe’s vervielen en een open restauratie werd gecreeerd. Met invoering van de UIC-nummering kreeg het rijtuig het nummer 50 84 87-37 208-0. In deze toestand heeft het rijtuig tot 1987 dienst gedaan. Hieronder een soortgenoot, de 226, te Amsterdam CS.

4920

In 1979 besloot NS tot de bouw van een  tweetal verblijfswagens voor de ongevallentreinen van Eindhoven en Utrecht. Deze rijtuigen zouden de ongevallenploeg de beschikking geven over een was- en kleedruimte, schaftruimte en een toilet. De uit de reizigersdienst afgevoerde rijtuigen Plan N en Plan K bleken echter in een zodanig slechte staat dat de plannen in de ijskast gingen. Met de afvoer van Plan E werd het plan uit de kast gehaald en heeft men gekozen voor 2 Plan E-RDz rijtuigen als basis voor de nieuwe ongevallen verblijfswagens. Het rijtuig van de SHD kwam begin januari 1989 op de baan als verblijfsrijtuig van de Utrechtse ongevallentrein onder nummer 80 84 978 2 506-3.

De indeling van het rijtuig werd behoorlijk veranderd: de bagageafdeling werd opgedeeld in een was- en kleedruimte, een generatorruimte en een bergruimte. De oude keuken verdween en werd opgedeeld in een commandoruimte en een chemisch toilet. Tenslotte verdween een aantal zitplaatsen voor de aanleg van een nieuwe keuken.

1352

Nadat de Utrechtse ongevallentrein was vervangen door vrachtauto’s, werd het verblijfsrijtuig terzijde gesteld op Zwolle Rangeerterrein. Later werd het gebruikt voor oefeningen van de hulpdiensten in het Naardermeer, waarna het op de Railpro-bovenbouwwerkplaats Crailoo terechtkwam.

1362

Op 25 april 2004 nam de SHD het rijtuig onder haar hoede en vervoerde het naar Groningen. Daar zijn vele ruiten, ramen en deuren vervangen door exemplaren uit de gesloopte fietsenrijtuigen, waardoor het rijtuig weer grotendeels “waterdicht” was.

1666
Begin 2012 is de SHD begonnen met een grote revisie van dit rijtuig. Het is de bedoeling dat het rijtuig aan de buitenkant weer identiek word aan de RD’s uit de jaren ’70 en ’80. Het interieur zal wel de sfeer van die tijd oproepen maar geen exacte replica zijn; het rijtuig wordt aangepast aan de hedendaagse eisen qua horeca exploitatie.

Comments are closed.