Deze Gs werd in 1956 door Werkspoor Utrecht gebouwd als S-CHO NS6208. Dit standaardtype gesloten wagen had een laadvermogen van 20 ton en was toegelaten voor maximaal 100 km/uur.
De wagens werden voorzien van een enkele grote schuifdeur per zijwand en verder in beide zijwanden 4 ventilatieluiken welke in zowel open als gesloten toestand konden worden vergrendeld. Ook in de kopwanden zaten meerdere ventilatieluiken.
In 1977 werd de wagen, als een in een reeks van 800, geschikt gemaakt tot groepswagen voor het Van Gend en Loos vervoer. Hierbij werden onder meer de luiken in de kopwanden verwijderd, vulplaten achter de buffers aangebracht (in verband met de laad- en losdeuren bij Van Gend en Loos welke op vaste afstanden zaten, waarop de wagenlengte was aangepast) en het verwijderen van RIV/UIC opschriften. De wagen wordt hierbij vernummerd tot 40 84 959 1 500-0
In 1988 wordt de Gs-t vervolgens als terreinwagen voor Dordrecht tot 40 84 980 1 500-2 vernummerd. Uiteindelijk, nadat de wagen ook hier niet meer nodig is, komt deze naar de VSM in Beekbergen. In 2011 is de wagen ook bij de VSM overtallig en in november 2011 word de wagen overgebracht naar Amersfoort.
Het casco verkeert in goede staat maar het houtwerk is vrijwel compleet vergaan. Het is de bedoeling dat de wagen in de toekomst geheel gereviseerd word, waarbij onder meer al het houtwerk vernieuwd moet worden. De wagen zal dan weer in de Gs-t uitvoering worden teruggebracht en gebruikt gaan worden voor opslag.