De 2205 wordt op 16 maart 1955 geleverd aan de Nederlandse Spoorwegen. In 1959/1960 krijgt de lok voor diensten op grensbaanvakken naar Duitsland het hoge 3e frontsein. In 1972 wordt de 2205 voorzien van een ATB installatie, welke echter nog experimenteel van karakter is. In 1974 wordt bij een grote revisie de lok meteen gehuisstijld, waarbij de lok onder andere de nummer- en fabrieksplaten verliest. Vervolgens krijgt de lok in mei 1982 zijn definitieve (fase 2) ATB installatie. De lok doet vervolgens tot eind augustus 1991 dienst bij de Nederlandse Spoorwegen.
In 1995 wordt de lok als een van de 25 verkocht aan de NMBS, waar de lok omgenummerd word in 7618 en aangepast aan de dienst in Belgie.Uiteindelijk is de lok in mei 2003 overbodig. De SHD weet de lok, samen met de 7608, te verwerven en in 2004 komt de lok naar Nederland. Na een verblijf van 2 jaar op het tractieterrein van Groningen heeft de lok sinds 2006 als thuisbasis ‘Amersfoort Hoofdwerkplaats’
In 2015 komt eindelijk de definitieve vrijgave van de ingebouwde ATB fase 3 installatie met ATB vv en sindsdien doet de lok regelmatig dienst op het net, vaak in combinatie met het CTO Meetrijtuig. In de zomer van 2017 staat de lok een maand buiten dienst vanwege een grote revisie van de dieselmotor en het compleet vervangen van het apparatenrek en de bekabeling.